Friday, July 20, 2018

Musical models and themes have been essential features in the work of Peter Handke

Musical models and themes have been essential features in the work of Peter Handke from his rock-concert-like 'language plays' of the 1960s and early 1970s on. As a temporal medium, music connects directly with a hallmark of Handke's writing, namely the narrative feature of epiphany. These pronounced moments of connection between self and world set amid narrative flow are in turn linked to a thematic model of enchantment rooted in both neo-Romantic and modernist aesthetic and critical traditions in Austria and Central Europe. Particular attention is paid to Handke's motif of the jukebox, a globalizing musical mechanism that advances both a collective reading of cultural narrative and a subjective critical construction of it. Seit seinen rockkonzerthaften Sprechstücken der 1960er und frühen 1970er Jahre spielen Vorbilder und Themen aus der Sphäre der Musik in der Schreibkarriere Peter Handkes bis heute eine bestimmende Rolle. Als zeitverbundenes Medium schließt sich die Musik unmittelbar an einem Grundkennzeichen handkeschen Schreibens an, und zwar dem Epiphanischen. Jene inmitten narrativer Bewegung ausgesprochenen Augenblicke des miteinander Verbundenseins zwischen Ich und Welt verknüpfen sich mit dem thematischen Modell der Verzauberung — einer Thematik, die in ästhetischen und kulturkritischen Traditionen der österreichischen Neuromantik und der mitteleuropäischen Moderne tief verwurzelt ist. Weiterer Schwerpunkt des Beitrags bezieht sich auf das handkesche Motiv der Jukebox, die als globalisierender Musikmechanismus dient, der sowohl kollektives Ablesen als auch subjektiv-kritische Konstruktionen kultureller Narrative fördert. 


https://www.jstor.org/stable/27944914?seq=1#page_scan_tab_contents

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